Perlu ke insuran?

Assalamualaikum.

Dewasa ini kita dah biasa dengar perkataan insuran.
Insuran bukan lah lagi perkara yang pelik untuk masyarakat kita. Kebanyakkan kita sekarang sudah mempunyai insuran, sama ada ambil oleh diri sendiri, ibu bapa yang buat, ataupun diberikan oleh syarikat tempat kita bekerja.

Penting sangat ke insuran ni?
Kalau tak amik insuran, macam mana?
Kenapa perlu kita ambil insuran?
Adakah insuran ini merugikan kita?
Atau pun, adakah insuran ini menguntungkan kita?

Ada orang kata, “saya x nak lah insuran.rugi jek amik insuran ni.bukan dapat apa-apa pon… menguntungkan syarikat insuran jek“.

Ada orang kata, “saya xde insuran pon takpe. saya byk duit dalam bank. kalau jadi apa-apa, saya guna jek duit saya tu“.

Ada orang kata, “nasib baik saya amik insuran. hari tu saya masuk wad, beribu-ribu jugaklah kosnye. nasib baik ada insuran. so dapat lah bayar guna insuran“.

Ada orang kata, “tak sia-sia aku amik insuran. dapat jugak pampasan akibat eksiden hari tu“.

Itulah realitinya pandangan orang kita terhadap insuran. Ada yang positif, ada yang negatif. Lain orang, lain pandangannya terhadap insuran.

Anda pula macam mana? Adakah anda bersetuju bahawa kita perlu mengambil insuran? Atau adakah anda menganggap insuran hanyalah membuang duit?

Mari kita bincangkan.

“Berkongsi ilmu, tidak akan mengurangkan ilmu kita. Bahkan dapat meningkatkan lagi pemahaman kita”

  1. salam sahabat..
    hurm bagi suri perlulah kot.sb jika ada perkara2 yang tidak diingini berlaku sureduit itu kita akan gunakannya.

    bt masa ni suri ada amik dan bt simpana utnk anak je. under bsn tu.heheh😉

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: