Posts Tagged ‘ merancang kewangan ’

Wang mudah…wang mudah – Ada ka?

Assalamualaikum.
 
 
“Kerja mudah. Tak perlu jual barang, tak perlu buat apa-apa. Hanya sertai skim kami dan wang akan masuk beribu-ribu ringgit sehari ke dalam akaun anda”.
Wah..bestnya.Teruja betoi membacanya.
 
Pernahkah anda membaca iklan yang nak macam ayat kat atas tu? Iklan wang mudah begitu senang sangat nak jumpa sekarang ni. Kalau kat intenet, lagi lah banyak.
Betul ke ada kerja yang mudah begitu?
Mungkin ada, tapi………. hm..ntah la ye. Yang biasa saya jumpa adalah yang jenis penipuan je.
 
Siapa yang tak nak menjadi kaya dengan cara yang mudah dan pantas. Betul kan?
Sebab itu lah kalau ada skim yang menawarkan pulangan yang tinggi setiap bulan, pasti mendapat sambutan yang menggalakkan.
 
Contoh : pulangan 20% sebulan secara tetap. Terjamin.
 
Bila sebut pulangan tetap dan terjamin tu yang “mengkompiuskan” saya. Bukankah setiap perkara ada risikonya yang tersendiri?
Orang kata, low risk, low return..high risk, high return.
Tapi kalau dah pulangan terjamin, maksudnye NO RISK lah kan? NO RISK HIGH RETURN?
Ada ke perniagaan yang terjamin begitu? Kalau gitu, tak perlulah para peniaga,usahawan,jutawan,bilionwan pening kepala. 🙂
 
Jadi, berhati-hati lah ya bila nak sertai apa-apa skim. Saya hanya boleh menasihatkan dan berkongsi pandangan dengan para pembaca. Tuan-puan lah sendiri yang menentukan.
 
Pernahkah anda mengalami pengalaman menjadi mangsa skim penipuan cepat kaya?
Berkongsilah pengalaman anda di sini.
 
Advertisements

Berapakah anda menyimpan sebulan?

Assalamualaikum.

“Sikit-sikit, lama-lama jadi jadi bukit”

Mesti kita biasa dengar pepatah di atas kan.

money

Daripada jumlah pendapatan bulanan kita, berapa banyakkah yang kita belanjakan? Bagaimanakah kita menguruskan simpanan bulanan kita?
Adakah kita menyimpan dahulu, kemudian baru berbelanja?
Ataupun, kita berbelanja dahulu, baki yang kita ada barulah kita jadikan sebagai simpanan?

Ha..kepada yang menyimpan dahulu, kemudian berbelanja, senang lah nak kira. Kita dah tahu berapa yang dapat kita simpan tiap-tiap bulan.
Tapi kepada yang berbelanja dahulu, kemudian baru menyimpan, macam mana pulak? Berapa ye yang dapat disimpan tiap-tiap tu? Dapat simpan tak,,,? Ke semuanya habis dibelanjakan? 🙂

Untuk yang baru berjinak-jinak untuk menyimpan, apa kata ambil pen dan kertas untuk tuliskan pendapatan dan perbelanjaan wajib untuk setiap bulan. Kemudian, tetapkan berapa pulak yang hendak disimpan setiap bulan. Yang lebihnya tu barulah kita gunakan untuk berbelanja.

Dalam posting berikutnya, kita bincang details sikit ye pasal simpanan dan perbelanjaan tu ye. Hari ni just mukadimah. Kirakan dulu siap-siap berapa income dan perbelanjaan wajib tu ye. 🙂

Selamat merancang kewangan anda.