Posts Tagged ‘ simpanan bulanan ’

Berapakah anda menyimpan sebulan?

Assalamualaikum.

“Sikit-sikit, lama-lama jadi jadi bukit”

Mesti kita biasa dengar pepatah di atas kan.

money

Daripada jumlah pendapatan bulanan kita, berapa banyakkah yang kita belanjakan? Bagaimanakah kita menguruskan simpanan bulanan kita?
Adakah kita menyimpan dahulu, kemudian baru berbelanja?
Ataupun, kita berbelanja dahulu, baki yang kita ada barulah kita jadikan sebagai simpanan?

Ha..kepada yang menyimpan dahulu, kemudian berbelanja, senang lah nak kira. Kita dah tahu berapa yang dapat kita simpan tiap-tiap bulan.
Tapi kepada yang berbelanja dahulu, kemudian baru menyimpan, macam mana pulak? Berapa ye yang dapat disimpan tiap-tiap tu? Dapat simpan tak,,,? Ke semuanya habis dibelanjakan? 🙂

Untuk yang baru berjinak-jinak untuk menyimpan, apa kata ambil pen dan kertas untuk tuliskan pendapatan dan perbelanjaan wajib untuk setiap bulan. Kemudian, tetapkan berapa pulak yang hendak disimpan setiap bulan. Yang lebihnya tu barulah kita gunakan untuk berbelanja.

Dalam posting berikutnya, kita bincang details sikit ye pasal simpanan dan perbelanjaan tu ye. Hari ni just mukadimah. Kirakan dulu siap-siap berapa income dan perbelanjaan wajib tu ye. 🙂

Selamat merancang kewangan anda.

Advertisements