Posts Tagged ‘ Tabung ’

Menabung : Paksa atau Rela?

Assalamualaikum.

Bertemu kembali di ruangan Bicara Kewangan Anda.
Hari ini saya mengambil ‘Tabung‘ sebagai topik perbincangan.

Berapa ramai agak-agaknya di antara kita kat sini yang mempunyai tabung? Apakah kebaikan menabung?
Bagaimana untuk mendisplinkan diri dalam menabung?

Perasan tak, apabila kita membeli sesuatu, biasanya harga barangan tersebut mempunyai nilai sen?
Contoh : RM1.30, RM8.70, RM95.30, dll
Dan… kita akan membayar dalam nilai genap. RM2, RM10, RM100, dll Baki wang syiling yang kita dapat tu, ke mana menghilang?

Adakah kita belanjakan syiling-syiling tersebut?
Adakah kita masukkan ke dalam dompet/handbeg?
Adakah kita masukkan ke dalam poket seluar?
Ha..apa kata kalau syiling-syiling tu di masukkan ke dalam tabung?

Untuk kes saya sendiri :
Biasanya duit syiling yang lebih-lebih dari berbelanja harian, saya akan masukkan ke dalam tabung.

Target : lepas 2,3 bulan – bila tabung dah penuh – bawak anak bini pegi makan sushi kat sushi king. So takde lah terasa berat sangat nak tampung kos makan sushi.. sekali sekala kan.. 🙂

Kawan-kawan pulak macam mana?
Ada tak yg suka menabung dan ada target tak duit tabung nak guna untuk apa?
Meh berkongsi pengalaman kat sini.

Jom menabung…